Jag är en mördare…

Ja, denna Alla hjärtans dag är det bara att bekänna… Även om det bär mig emot, oerhört mycket! Jag har dödat min Azalea som jag fick av min fina svärmor! Inte alls medvetet, så egentligen är det väl mer vållande av annans död än mord, och jag har verkligen försökt att få den att överleva. Nu ger jag upp. Den begravs i ett sopnedkast på Väster i Lund idag…

Jag läste på, och den fick jättemånga stora fina blommor, men det hjälpte inte alls. En morgon stod den bara där och blommorna var bruna. De skulle vara vita… Vad jag gjort för fel vet jag inte men eftersom jag gjorde allt annat rätt måste det vara pga bristande kärlek…

Och kärlek är väl det vi alla behöver för att överleva. Det behöver inte vara kärleken från en partner, men helt utan närhet till någon tror jag att det blir svårt att överleva. Ibland handlar det om en främling som bryr sig, att få en kram när man som bäst behöver. Att inte bli förbigången utan att bli sedd.

Jag hoppas att alla denna Alla hjärtans dag tar en stund och tänker, och ser, de människor som behöver det mest. Istället för att gå förbi, med tomma ögon, killen som säljer Aluma vid Buketten( Mobilia i Lund) när ni köper blommor till er älskade idag. Han står där, och han kämpar på. Han finns, och han har känslor och behov precis som du och jag. Ge ett leende till en människa som du möter, för även om du går runt och ser allmänt galen ut kommer du att förändra en människas dag till det bättre. Det behövs inte så mycket, bara en stund av din tid.  När ni sätter er vid middagsbordet ikväll med familjen, ta en stund att faktiskt prata med era barn om de som har det svårt i världen, även de som har det svårt i Sverige. Då byggs en mer öppen generation med mindre fördomar mot andra människor. Det är kärlek, och en gåva till världen och era barn. Nu behöver inte barn en djupgående diskussion om politiska agendor, ej heller en djupgående analys av vad som gör att människor hamnar utanför i vårt samhälle. De behöver bara få veta att alla är människor och lika mycket värda. För de ser, de ser oss när vi går förbi med blicken i fjärran, när vi går förbi mannen utanför Buketten…

Det ena betyder inte att jag tänker försaka det andra… Jag ska försöka få det mysigt här hemma för en mysig kväll. Inte för att jag behöver en speciell dag för att visa min kärlek, utan bara för att jag gillar det. Sen väljer jag kanske bort den profithungriga kommersiella delen, men fira en dag i kärlekens tecken är väl aldrig fel??

Det blir inga presenter i år till min sambo. Delvis för att den gågna veckan faktiskt varit ganska tuff med RS sjuka barn. Men jag tror nog att han vet att jag älskar honom ändå!!

Jag hoppas innerligt på att alla får en fin dag, och glöm inte bort all le…

2 thoughts on “Jag är en mördare…

  1. Vilken fin blogg du har Pernilla:) Hoppas att du får en bra alla hjärtans dag och att vi ses snart, har ju bara sett dina ljuvliga godingar på bild än så länge. Kram Jennie

Kommentera

