När orden är som vackrast…

Jag har en vän, Johan Olofsson, som verkar veta precis vad jag skulle älska. Han skickar med jämna mellanrum länkar till mig, och blir på ett vis lärare, mentor och debattör i ett.

Detta länkade han till mig idag, och jag känner ett starkt behov av att få dela dessa fantastiska ord med er. Det är från Anna Kettners ta/inlägg i debatten på partikongressen… Låt orden flöda genom er, och känn dess ursprung och dess kraft. Det är precis detta som allt handlar om…

Ni vet den där partikongressen

av Anna Kettner kl. den 29 mars 2011 kl. 12:05

…som jag var på

På allmän begäran (ja iallafall har Johan bett om det) publicerar jag nu mitt inlägg i debatten.

Jag hann nästan hela (fick stryka lite strax efter mitten

Val handlar om förtroende  

Förtroende som man måste arbeta sig til

Vem förtjänar att vinna val?

Nog har vi grubblat på det de senaste månaderna?

Det är ju en sorg vi försöker hantera. Sorg måste ta tid

Jag reser ofta tunnelbana, Blå linjen

När jag tar den reser jag 

Från Stockholm, Genom kranskomunerna Solna och Sundbyberg för att komma 

Till Stockholm, den del av Stockholm som är min hembyggd: Rinkeby

Och rätt ofta har det känts som vårt parti, i sitt famlande för att hitta rätt

För att vara med

För att hitta hem 

Tänkt att det helst borde vara möjligt att byta affischer allteftersom blå linjen 

letar sig allt längre ut

Att politik handlar om att sätta fingret i luften för att kunna anpassa sig i ett allt mer uppskruvat tempo,

Det blir politik för Någon. 

Någon vi borde förstå. 

Någon som borde förstå oss. 

Gilla oss

Jag tänkte då Mona påminde om Olof Palmecitatet ”Det finns inga dom. Det finns bara vi!”

Att i vårt parti har det på senare tid funnits många någon

Jag tror att det är precis där vi gått vilse

Politik handlar om oss. Politik kan aldrig handla om annat. 

Om livet här och nu

Politik är ett spett man sätter i marken för att få häv på det man inte rår på själv med sina bara händer. 

Men finns det nåt sånt, i detta individuella samhälle?

Vet ni 

Jag vet att när jag slår mig ner på sätet på blå linjen så fylls vagnen av tankar på sånt. Luften är tjock av dem

Småbarnsföräldrar, 

oavsett om de ska av vid Fridhemsplan, i Sundbyberg eller Tensta 

undrar om de ska hinna hämta i tid

Medelålders kvinnor som jag grubblar över sina föräldrars hälsa 

och vad det ska bli av de nästan flygfärdiga. Var ska de bo? Vad ska de jobba med? Var ska de få plats, komma till sin rätt?

Listan kan göras oändlig. 

Allt det där som vi inte kan lösa var och en. Oavsett inkomst och kontaktnät

Klass är viktigt. 

Ojämliketen. Den som handlar om makt och inflyttande. Den som mäts i pengar. Den skär allt djupare genom landet. 

Men det hjälps inte

Blir nån jag bryr mig om inlagd på sjukhus måste jag oroa mig för om hon eller han får mat som går att äta. Jag kan inte lösa det problemet med min goda inkomst och mitt stora kontaktnät

Vårt partis särart. Den handlar om just de frågorna. De som kan slita isär ett samhälle. Men som också kan användas för att bygga ihop det. 

För att vinna förtroende. 

För att vinna val 

måste vi sluta grubbla på Någon

Den där Någon som borde ta itu

Diska

Rösta på oss

Och börja formulera oss runt det vi alla i vagnen på blå linjen och i bussen i länstrafiken grubblar på

Vi måste se verkligheten som den är

Det är inte sant att det är svårt att få människor att engagera sig

Sanningen är att det finns många fler som vill jobba ideellt än det finns saker att göra. Frågan är varför vi inte ser dem och når dem. 

De känner sig inte som Någon. De är ett jag och vill vårt du

Vi måste måla en bild av ett samhälle som håller alla nära sitt hjärta. Där vi inte sitter var och en för oss själva och ängslas

Ett Sverige att  känna igen, förvånas åt och längta efter

För

Lattepappor i Västermalmsgallerian

Gymnasister i Rinkeby

Snabbköpskasörskor och civilingenjörer i Sumpan

Så att de känner

Det finns inga dom. Det finns bara vi

För det är den som gör det 

som förtjänar att vinna val 

2 thoughts on “När orden är som vackrast…

Kommentera

