Det blir bättre…

Jag har glatt mig så.

Att ta upp barns problem är alltid väldigt viktigt, de osynliga barnen – de som av olika anledningar far illa i vår värld. Alltid värda att kämpa för, oavsett vad deras utsatthet består av.

Kanske skulle det varit ett bättre namn, ”de osynliga barnen”, än det man valde när man nu lanserar detta oerhört behjärtansvärda projekt. Som det är nu, när det lanseras under just Det blir bättre – som ju faktiskt är direkt förknippat med ”it gets better” i USA så har det blivit en massiv storm mot både Rädda Barnen ( de som står bakom konceptet) och mot Det blir bättre.

Många som är HBTpersoner känner att det är nedvärderande mot ursprunget, och att man väljer att få flytfart med hjälp av ursprungsrörelsen. Som att det skulle vara ett hån mot HBT personer och även mot Joel Burns som var så modig och är ursprunget till hela rörelsen.

Jag kommer säkert att göra några arga. Men så får det vara, för jag är så oerhört ledsen. Och just här, i detta forumet, så får jag lova att säga vad jag känner.

Jag är HBTperson. Jag är bisexuell. Detta är ingenting som jag på något vis döljer, även om jag förälskat mig i en man. Jag är nämligen av den åsikten att jag inte förälskar mig i ett kön, utan i en person och dennes egenskaper. Jag är även maskrosbarn. Jag har alltså växt upp i ett hem med missbruk och våld. Båda dessa delar är en stor del av mig, och inget som jag på något vis döljer. Inte idag. Annat var det när jag växte upp, då var båda ämnena tabu, och inget jag kunde prata med någon om. Självmordstankar var faktiskt en stor del av tankegångarna i mina tonår. Och även en bit in i det så kallade vuxna livet.

Jag tror, personligen, inte att Joel Burns på något vis tar illa upp över att man användet namnet i detta. Det som gjorde honom så fruktansvärd upprörd och ledsen var antalet ökade självmord i USA som gick att härleda till att man inte klarade av att komma ut som HBTperson, men även alla andra barn som blev mobbade, eller mår dåligt av andra anledningar.

Jag förstår inte varför man på något vis nu jämför barns olika utsatthet, och får hela konceptet att bli fult – pga namnvalet. Så fruktansvärt ledsen jag blir. Är ett barns utsatthet värre än det andras? Det tror jag egentligen inte att någon vill mena… utan att man retar sig på just namnet.

Ursäkta mig, men vad är syftet med att klanka ner på programmet i diverse olika forum? Är det ett namnbyte ni är ute efter? Att man gör en programserie om enbart HBTpersoner/barn? Vad? Vad vill ni åstakomma med stormen mot Det blir bättre och Rädda Barnen?

Jag kan iaf berätta en sak, det hjälper inte barnen att må bättre. Det hjälper inte barnet som lider i det tysta och tror sig vara ensam i världen om sitt problem. Det hjälper inte barnet som hittat sömntabletterna och funderar på när bästa tillfället är att slippa helvetet. Oavsett om detta beror på att man är HBTperson, om man blir utsatt för våld och övergrepp i sitt hem, om ens föräldrar är missbrukare, oavsett!  

Fy fan säger jag. Att man har lyckats med att svärta ner något som är vackert. Fy fan. Det gör mig illamående.

På sätt och vis hoppas jag att man backar, och döper om programmet, för just nu finns folus inte alls där det ska vara: på BARNEN!

Ta hand om er själva, och varandra!

3 thoughts on “Det blir bättre…

  1. Försökte klicka i fem stjärnor, men vet inte riktigt hur det blev…vill bara skicka ett stort hjärta till dig, du modiga, kloka och vackra kvinna!

Kommentera

