Så många som mår så dåligt…

Jag har under den senaste veckan pratat med många som dippat ner, som mår så dåligt att det är svårt att fortsätta framåt, för vägen verkar ha försvunnit.

Jag mår själv alldeles lysande, men all denna smärta som jag möter skapar så många frågor inom mig som jag inte kan svara på…

Varför gör vi varandra så illa? Inte är det väl med mening? Vi har så kort tid till låns här på jorden, att vi borde ta hand om varandra, vårda våra relationer med våra nära och kära och njuta av den tid vi fått? För nog finns det väl mer glädje än sorg i våra liv, även om livet i sig kan vara en fruktansvärd berg-och-dalbana av händelser.

Jag känner någonstans att jag själv har ett val, inte i hur andra människor bemöter mig men i hur jag är mot andra. Jag har även ett val i hur jag väljer att bemöta de som inte är så trevliga mot mig. Jag har även ett val i att vårda mina relationer med andra människor.

Nu pratar jag inte om att välja att inte vara deprimerad, för det är ett sjukdomstillstånd det är svårt att ta sig ur utan hjälp. Men att vi har ett val i att göra vårt bästa mot varandra för att få så som möjligt ska behöva hamna där…

Vårens ankomst som vittnade om nystart och glädje och kärlek, verkar ha försvunnit bland molnen som idag täcker vår himmel, och mörkret sveper med sig människor i smärta och sorg.

Jag kan inte göra mer än att finnas här, finnas för att lyssna när det behövs och hjälpa när jag kan. Men det är faktiskt något vi alla kan, varje dag, livet ut. Finnas för varandra både när det behövs, inte uppskattas, och när det vänder uppåt igen. För så är ju livet. En gemensam satsning framåt med de man håller av, att stanna in och hjälpa de som inte orkar tempot just då… för annars står du kanske där själv en dag. Ensam, utan någon som hjälper dig. Så lätt, och ändå så svårt.

Jag hoppas att ni som sjunkit ner en bit snart kommer upp igen.

Jag önskar, och hoppas, att vi alla kan göra vårt bästa till att le lite mot världen och se dess enorma potential.

Jag avslutar som alltid med samma ord, men känn in dem, och lyssna på dig själv och din roll i allt…

Ta hand om er själva, och varandra!

One thought on “Så många som mår så dåligt…

  1. Ge ett leende till en främling och känn hur hur mycket bättre du mår! Helt fantastiskt att kunna ge något som är gratis men kan värderas otroligt högt!

Kommentera

