Nätverk för maskrosbarn, samt fd missbrukare

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg i min blogg, ett öppet brev till Sveriges politiker, som senare också blev publicerat på Newsmill. Ett tag var jag entusiastisk inför framtiden, för att ganska snart inse att det ju naturligtvis inte alls räcker. Det är knappast ens ett startskott. Reaktionerna sitter inte i så länge, och snart glöms ämnet bort. Igen.

Men missbruk försvinner inte, och barnen till missbrukarna finns kvar. Precis på samma ställe, med samma ångest och samma verklighet. Jag har det bra idag, jag lever ett fint och bra liv med min fantastiska familj. Men jag minns, jag kommer ihåg och jag får inte sluta kämpa för de som ännu inte förmår att göra det själva.

Så idag har jag börjat. Med små ,mini, steg starta upp ett nätverk. För och med oss maskrosbarn, samt för före detta missbrukare. För tro inte annat, vi båda har samma mål… Drogfriheten. Ett ”vanligt” liv… Men ingen av oss kan få det till fullo, för vi är dem vi är. Men vi kan gemensamt göra vårt bästa för att våra barn, eller deras kamrater, slipper det liv vi hade.

Alltså ingen hämndaktion, utan en strävan framåt, gemensamt, för en bättre framtid för allas skull.

Än så länge handlar detta enbart om att samla in maillistor, och ett kartotek av erfarenhet. En hemsida finns i planeringen där vi kan diskutera frågor, skriva artiklar, samla erfarenheten. Få styrka att driva framåt. Få styrka att förändra.

För alla er som växt upp i en missbruksfamilj (oavsett missbruksform) eller varit missbrukare själv…

Skicka ett mail till ucepa@hotmail.com

Saker som behöver finnas med är:

Ditt namn

Ort

Mailadress

Kort, eller om ni önskar långt, om er bakgrund

Det är allt… än så länge. Man bestämmer ju naturligtvis själv hur mycket man vill engagera sig, när detta väl kör igång.

Ta hand om er själva, och varandra!

3 thoughts on “Nätverk för maskrosbarn, samt fd missbrukare

  1. Hej!
    Vilket otroligt bra initiativ! Jag har själv inte haft alkohol och drogmissbruk, men andra saker har gömts och döljts för övriga. Jag vet inte om jag platsar i nätverket då jag inte har missbrukshistorik, men jag vill främst säga stå på dig! Du gör helt rätt.
    Kram
    / Mona

Kommentera

