Hot och trakasserier, och modet att anmäla

Jag tänker skriva om ett högaktuellt ämne, tyvärr för väldigt många av oss. Jag tänker göra detta utan att hänga ut någon, då jag inte anser att det är det mest relevanta.

Min frågeställning inför detta inlägg är helt enkelt :

 

Hur ska vi göra om vi blir hotade av någon, eller om vi blir ofredade och trakasserade?

 

För många av er som inte twittrar, kan detta inlägg verka mycket förvirrande, men jag ska försöka göra detta så allmänt som möjligt, har en känsla av att det blir mer lättförstående av alla då. Fast jag kan inte undvika vissa inledande ord om twitter och hoppas att ni kan ha överseende med detta.

 

Twitter är verkligen fantastiskt, jag har träffat många intressanta personer genom detta forum, och får många intressanta tankeställningar dagligen. Det är, enligt mig, ett gigantiskt informationsflöde med direkt information och öppna diskussioner. Man är inte alltid överrens, och det känner jag berikar mig och hela twittervärlden.

 

Men jag har mycket, mycket svårt för personer som verkar ha svårt för gränser, som inte kan se skillnaden i att ha en öppen diskussion och på att göra elaka och hemska personangrepp. Om en person verkar ha som sitt största nöje att prata illa om andra, hota och göra andra illa. Då vill jag inte följa längre.

Så då avföljer jag, helt enkelt.

Men det är då situationen i vissa fall, med en viss person, fullständigt urartar. Att jag då får mail via facebook som är direkt hot, det är inte ok för mig. Att man dessutom väljer att leta reda på telefonnummer och ringa kl tre på natten, är absolut inte acceptabelt för mig.

På twitter är det ok för mig att du avföljer, det är ok om du tycker att mina tankar och åsikter är rent absurda – och att du kallar mig en idiot och avföljer. Det är ok. Jag trodde nog att det var så för oss alla.

 

OM man då när jag väljer att avfölja svarar med hot och samtal hem… då har man korsat gränsen för länge sen. Då kryper du in i mitt hem, där jag lever i fred med min man och mina barn. Där är det faktiskt inte ok att den personen väljer att ta plats. Där är min gräns.

 

Nu råkar jag fått veta att det är många drabbade, och många mycket värre än mig. De ofantliga meddelande som jag fick i min inkorg dagen jag valde att avfölja, vittnar om en rädsla som jag blir upprörd över.

 

Det är inte ok, och detta måste få ett slut.

 

Så, avfölj säger ni – om nu personen är så dryg… Fast då kommer vi till kärnan – många vågar inte avfölja!!

 

Jag vill egentligen inte gå in alltför mycket på just twitter eller vad som hänt där, men vill ge er några tips på vägen som alltid kan vara bra att ha – oavsett.

 

 

Om ni blir hotade eller trakasserade, se till att spara alla mail, alla sms, alla mms, skärmdumpa det ni tror kan vara av nytta. Spara allt. Ringer eller tar personen kontakt med er, berätta att ni inte vill att han/hon gör det fler gånger och om den personen gör det att ni kommer att polisanmäla…

 

Skulle personen hota er då, tex med den personen har kontakter som gör det svårt att anmäla. Då anmäler ni ändå – och är extra tydliga med att hot involverar tredje part. jag tror nämligen att om man jobbar inom tex polisen gillar man inte att någon använder sig av dig i hot till andra människor… Det strider lite mot det den tredje personen valt att viga sitt liv åt!!

 

Sen anmäler ni all kontakt, alla mail, alla sms, alla mms, alla tfn samtal, allt som sägs. Dokumentera, skärmdumpa, och lämna in till polisen.

Då kan personen komma att hota igen, detta kallas för övergrepp i rättssak och är ett mycket allvarligt brott.  Om personen inte låg risigt till innan , lär han göra det då…

 

Jag föreslår dessutom att ni tar er tiden att gå ner till er lokala polisstation och gör anmälan, det kommer kännas bra på många vis. Annars kan man göra polisanmälan både via telefon : 11414 och via polisenshemsida. http://www.polisen.se/sv/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/

Här: http://www.polisen.se/sv/Utsatt-for-brott/ finns mycket matnyttigt och intressant att läsa. Gör det!!

 

Nu tycker jag att vi alla sätter stopp för de som hotar, gemensamt. Visa styrkan med twitter och välj att avfölja de som hotar.

 

 

Om det är något som ni undrar över, kan ni fråga på. Vill ni inte att er kommentar skall publiceras, skriv detta så tar jag bort den, och vill ni av någon anledning ha kontakt med mig – så kan ni skriva det i kommentaren så återkommer jag om ni lämnar en e-post adress.

 

Ta hand om er själva, och varandra!!

12 thoughts on “Hot och trakasserier, och modet att anmäla

  1. Riktigt bra skrivet! Och inget elakt mot dig nu…men för mig, som utsatt ganska långt mer än några hot i inkorgen, är styrkan på twitter att vägra låsa kontot och stå upp för mina åsikter. Inför alla.
    Sen har jag av princip att inte RT:a folk med låst konto, vilket är synd. För denna text är viktig.

    Och som sagt, Pernilla, no hard feelings hoppas jag. Vi står på samma sida här.

  2. Det låter ju onekligen helt sjukt.

    Men det har varit mycket fokus på och skrikits mycket om ”varför avföljer du mig” den sista tiden.
    Otrevligt och enligt mig helt felaktigt fokus.

  3. Väldigt bra skrivet! Jag låste också mitt konto i går, just av rädsla att bli drabbad, men sov på saken och öppnade igen, av samma anledning som Anna H skriver här.
    Twitter borde aldrig få bli elakheter, trakasserier och hot!

  4. Ledsamt att sånt händer. Men, tyvärr har en hel del människor ett absurt beteende som tyvärr kräver att man anmäler dem.

    Jag har klarat mig bra, men har råkat ut för att någon kommenterar hos mig i andras namn (och även fått prata med den som falskeligen angavs som avsändare och polisanmält).

    Twitter tenderar för ofta att bli högljutt, grälsjukt och det slängs med ord som idiot, dåre, jävla lallare frekvent i debatter.

    Och, sen att man ska säga till när man avföljer? Varför då? Jag följer de jag vill, avföljde halva flödet förra veckan för att hinna med att följa de jag har kvar och så vidare. Folk som blir arga och sårade för att jag inte läser dem? Herregud, skaffa er ett liv.

    Men, därifrån till att hota och trakassera är förstås steget långt. Sånt ska alltid anmälas; det är helt enkelt inte okej beteende på något sätt. Människor som går över de gränserna har inget i sociala medier att göra, de kan gott få kommunicera med sig själv i en cell istället.

  5. Du vet vad jag tycker hjärtat!
    Jag önskar att jag hade din skriv förmåga, du e bra på att göra saker konkreta och koncisa!!

    all kärlek till din systra mi

  6. Som komplettering så bör man spara loggar i form av IP-adress, mobiltelefonnummer,epostadress, och sen ta kopior respektive skärmdumpar som ska bifogas till polisen,för dessa loggar ökar möjligheterna att spåra upp gärningsmannen som ligger bakom hot respektive grova trakasserier,och uppvigling till brott.

Kommentera

