Kotkompression aka kotfrakturer

Så här är det…
Jag har frakturer i några kotor i ryggen.
Fick reda på för typ en vecka (?) sedan.
Slog bort det. Ignorerade det. Lyssnade lite slött på läkarens förklaringar och förmaningar. Tänkte att det säkert inte är så farligt.

Jag ville nog egentligen inte riktigt veta, rädd att förstora men även rädd för att förstå. Men jag är egentligen inte särskilt korkad och insåg till slut att det nog trots allt är av vikt att inse vad detta innebär.

Jag har ringt, frågat, läst på.
Och mår periodvis illa.
Jag erkänner inte detta särskilt ofta men jag är rädd. Jag är rädd att det inte ska gå att fixa, rädd att inte få operation och rädd för att få operation som går snett. Jag är dock egentligen mest rädd för att bli förlamad och rädd för att jag då förlorar en del av min identitet.

Sen är jag lite nervös för varför det blev så här. Det krävs rätt kraftigt våld för att få kotorna i ländryggen att kollapsa. Det, eller osteoperos eller tumör.
Nu har det i och för sig känts ibland som jag blivit överkörd av en lastbil, men tvivlar tyvärr på att så är fallet.
Därför hoppas jag på en annan mystisk förklaring. Samtidigt intalar jag mig själv att det egentligen är ryggskott;)

Det jag hatar, fullkomligt avskyr, är att inte få lyfta mina barn.
Jag avskyr vara beroende av andra.
Jag avskyr att jag nu inser att jag satt upp mitt egenvärde i vad jag kan göra och inte vad jag är. Vem jag är.

Skriver detta inlägg för att berätta för de som inte vet ännu. För jag orkar inte berätta för alla, sen glömmer jag vem jag har berättat för också…

Så nu vet ni.

Ta hand om er själva, och varandra!

20120206-194833.jpg

2 thoughts on “Kotkompression aka kotfrakturer

Kommentera

