Hemmadag med barnen…

Mina minsta barn, tvillingar födda augusti 2010, har haft en sjuk tuff höst och vinter. De har haft virusinfektioner, maginfluensa och x-antal bakteriella infektioner. Nu sist träffade vi på en helt fantastisk läkare på vårdcentralen. Mats heter han, som kollade upp barnen ordentligt, tog de prover han ansåg lämpliga och skrev ut bredspektrum antibiotika.
I går eftermiddag missade jag hans telefonsamtal, han talade in på min telefonsvarare att han ville ha tag i mig. Fast då har de stängt.
Så jag ringer till jourläkarcentralen, tänker att jag ju kan få provresultaten därifrån. Få reda på om det är ok att de går på dagis eller ej.
Kvinnan i luren säger att hon inte får ge ut dem, men jag lirkar lite och så kollar hon efter. Hon ber mig vänta en stund, och när hon återkommer har hon pratat med jourläkaren. Barnen får absolut inte gå på dagis. Provresultaten påvisar något. Något hon inte vill berätta. Trots att barnen gått på bredspektrum antibiotika i 6 hela dagar och mår väl, SKA de hållas hemma. Men jag får inte reda på varför.

Naturligtvis far mina tankar till resistenta bakterier. Jag tänker på alla jag måste ringa som vi träffat, planer som måste ställas in, och ytterligare tid för barnen hemma från dagis. Tänker på sambon som jobbar häcken av sig för tiden går inte ihopa just nu, och på de möten han har inplanerade. Tänker på sambons mormor som ringde tidigare under dagen och var så sjuk. På mina andra barn, de smås kusiner, vänner etc etc etc… Listan av telefonsamtal som måste ringas växer och växer i mitt huvud. Googlar som galning om vad det kan vara. Googlar på vad detta innebär för mina barn med astma och som haft RS-virus.
Sover dåligt. Vaknar utsliten och inväntar klockslaget då jag kan få tag på läkaren som får ge oss provresultatet…

Då ringer han, fantastiske läkaren Mats, frågar stilla hur det är med barnen. Undrar om de gått på dagis. Frågar om antibiotikan hjälpt. Han får som svar att jo, de mår bra, de har varit på dagis och är pigga. Fint säger han. Ja, det visade sig att de haft tre olika, fast fullt normala bakterier. Inte konstigt de mådde så dåligt sa han.
Klart de får gå på dagis om de är pigga svarar han på min fråga. Verkar nästan lite undrande över min smått idiotiska fråga.

Nu sitter jag dock och undrar en sak. Hur tänkte läkaren på jourläkarcentralen ??? Varför vara sjukt bestämd på punkten om dagis? Varför inte bara säga att ja, det påvisar något, kan inte berätta vad, och ja barnen kan gå på dagis om de mår bra.

Varför???

Jo, jag är överlycklig att barnen ej har resistenta bakterier!

Nu återgår jag till en mysdag med barnen.

Ta hand om er själva, och varandra!

One thought on “Hemmadag med barnen…

Kommentera

