#KONY2012 del 2

I går skrev jag om ett klipp om en man som härjat under många år i Uganda. jag står fortfarande fast vid spridningen av denna. Ville berätta varför:

Igår när jag vaknade visste jag och många med mig inte alls att Joseph Kony ens existerade. Jag hade inte hört hans namn och aldrig sett hans ansikte. 30000 av Ugandas barn var osynliga för mig. Barn. Små barn som
blir bortrövade på natten för att mördas, bli barnsoldater, skadas, våldtas och användas som sexslavar. Joseph Kony har ingen regering som stödjer honom. Han är en vansinnigt elak och fruktansvärd människa. Fakta är att han är en av världens mest eftersökta personer idag pga sina krigsbrott.

Så sprids nu en länk, som med all säkerhet är sann den också, om att enbart 32% av de pengarna som skänks till TRI går till barnen. Ja, det är ju kanske inte så snyggt, tycker ju inte jag heller. Men ta en stund till, tänk ett steg, kanske två, extra. Stora delar av pengarna har gått till resor och kamerautrustning. I mina ögon är båda dessa bra ändamål. Kamerautrustning för dokumentation och spridning av ett budskap, och resor för att faktiskt kunna resa till Uganda eller för att kunna påverka politiker.

Nu åter till filmen KONY2012 och dess syfte… Att sprida information om en människa vi inte visste något om. Känns ok för mig. Om jag sen väljer att donera pengar till TRI eller inte känns seriöst som min egen privata grej. Många köper lotter av Postkodmiljonären trots allt kontroversiellt kring dem. Det är ett val man själv gör. Jag ber ingen skänka pengar om man inte själv känner för det till någonting.

Man har lyckats. Filmen sprids, den diskuteras, kampanjen möter hat och motstånd från vissa håll. Men det finns en medvetenhet hos mig, och många med mig, som inte fanns igår.

Jag har fyra barn. Pontus 14 år, Dennis 10 år, Oscar och Emilia blir 2 år i år.
Om någon la en hand på något av mina barn skulle inget kunna stoppa mig från att försöka att få fast den skyldiga. Inget.

Är dessa 30 000 barn mindre värda?

Ta hand om er själva, och varandra!

Kommentera

