#kony2012 och kritik för och mot

Jag har fått höra att jag är blåst. Att jag inte fattat hela grejen med Kony2012. Att Joseph Kony jobbar för CIA och att barnsoldaterna är sanktionerade av USA…
Mmm så är det nog! (OBS för ironi)

Jag tycker det är bra att man är källkritisk, speciellt tycker jag att det är bra när andra är det. Jag är nämligen en människa som kan tas över av mina omedelbara reaktioner och agera på dem. Fast den delen går ofta över fort, och jag börjar då syna det jag läser på ett något mer kritiskt vis.

Nu har jag ju saker att invända mot både när det gäller Kony2012 och den kritik som riktas mot dem.

Är jag lurad? Njae, i filmen framkommer det med tydlighet att syftet är att uppmärksamma Kony’s existens och att försöka få USA’s advisors att stanna för att vara behjälpliga. Man kan tycka lite vad man vill om det. Jag avskyr ju vapen, men tror heller inte man lyckas få in Kony till ICC genom att fråga honom
Om han följer med frivilligt…

Bryr jag mig om vilket år filmen gjordes? Faktiskt inte. Dess aktualitet är densamma och skrämmande oavsett.

Så till kritiken som riktas mot dem… Det jag läst är precis lika bristande i källor tyvärr. Man tar bilder som exempel som används utanför sin kontext, man anger bloggar som
Källor till vart pengarna går istället för att faktiskt kontrollera hur det ser ut på riktigt.

I hela denna Kony2012 soppan har jag dock märkt en sak:

Barnen i Afrika är inte lika osynliga längre. Oavsett hur man känner inför Kony2012 är jag glad för just det.

Ta hand om er själva, och varandra!
Och försök låta bli kalla varandra idioter, det är inte särskilt produktivt;)

2 thoughts on “#kony2012 och kritik för och mot

Kommentera

