Söndagar

Söndagar… Slappa i soffan och försöka klämma ut det där sista av denna komprimerade gemenskap vi kallar helg. Delad njutning och pina för många. Många lever vi för dessa två dagar, schemat ofta fullsmockat av social samvaro och en önskan om att få känna den där känslan av familjen .
Nu finns det ju tyvärr många som känner sig ensamma, men det låter jag bli att gå in på denna gång, mina tankar ligger på annat idag.
Mina tankar svävar åt varför vi tillåter oss själva att spendera så lite tid tillsammans. Är det verkligen så viktigt med ett stort flott hus, fina bilar och hightechutrustning i varje rum. Att ha stora plattbildstv till alla. Fem datorer, senaste telefonerna och flest och dyrast kläder? Mår vi bättre då? Vad är drivet i detta?

Jag läste om en man för några år sedan. Fattig, väldigt fattig, och reportrarna i reportaget undrade om han tyckte att det var jobbigt att leva som fiskare nära en stor och tjusig semesterort. Om han inte önskade efter annat när han såg hur det ‘rika livet’ kunde se ut.
Mannen som satt stilla vid sin lilla eka i trasiga shorts tittade på reportrarna. Tittade på sin lilla bungalow vid stranden där barnen lekte utanför. Och svarade:
Ni jobbar 50 veckor om året, träffar sällan era barn. Stressar. För att spendera två veckor här, i paradiset. Där jag får leva varje dag hela året.

Nu bor vi ju inte på en paradisö kanske, men budskapet… Gör att jag ofta ställer mig frågan:

Vad håller vi på med?

Ta hand om er själva, och varandra!

Kommentera

