Mammografi och bröstundersökningar

Måndag morgon. Ligger i badet och tänker på bröst. Bröst är en ganska cool grej, väcker lust hos vissa och kan skänka trygghet och föda till barn. Alla olika, alla bra på sitt vis.

Bröst kan också vara föremål förknippat med smärta, djupaste allvar och en känsla av maktlöshet. Om cancern tar över, fattar sitt grepp och bestämmer sig för att kullkasta någons liv.

Jag tänker därför prata bröst idag. För idag ska jag på mammografi. Igen.

Jag är 38 år och har gått på årliga kontroller sedan jag var 30. Min mamma och mormor hade bröstcancer, och min syster likaså. Min svägerska fick bröstcancer innan hon var 30, de hade precis fött sin son då.

Vet ni, kvinnor, tjejer och män. Man får ibland bröstcancer tidigt i livet. Man behöver inte vara över 40 år när cancern får sitt grepp.

Ändå är vi katastrofalt dåliga på att just känna på våra bröst. Känna efter konstiga knutor. Känna efter det som
Är så viktigt att finna i tid om vi vill leva och spendera tid med nära och kära. Visst kan det vara svårt. Bröst är ju liksom knutiga och fulla med körtlar. Fast därför, precis därför, tycker jag man ska börja undersöka, klämma, känna på sina bröst tidigt. Då har du lärt känna dina bröst.
Vet om de en dag känns annorlunda. Då känner du den där knuten som inte hör hemma där, som får dig att tappa andan, vilja glömma och vilja ångra att du någonsin känt efter i förhoppning att det då aldrig skulle hänt.

Låt oss då klargöra en sak. Cancer är inget straff. Det är inget du får för att du gjort något fel. Den kommer att dyka upp om den vill det, vårt jobb är att försöka mota den i dörren. Innan den typ bosatt sig för gott.

Jag har en knuta i mitt vänstra bröst. Den är rätt knepig. Man vet inte om den kan mutera, pga den ärftliga bröstcancertypen vi har i vår familj tillhör inte de två kända. Vi har och bär på en genetisk förändring som hitintills funnits hos vår familj, samt en familj i Italien. Sannolikheten att bara våra två familjer skulle bära på denna är ju som ni förstår jätteliten, så det finns säkert fler med denna förändring.

Idag ska jag på mammografi igen. Efter det gör man ultraljud. Man kommer se min förändring, man kommer vilja ta prover. Igen.
Som alltid utgår jag från att allt är bra, men förberedd på att det kanske inte är så. Då får jag ta itu med det då, då har jag iaf fått besked i tid. I tid för att kunna kämpa och överleva.

Tjejer, kvinnor, män.
Jag vill att ni tar detta på allvar. Cancer bryr sig inte på vem du är eller hur gammal du är. Den bryr sig inte om ifall du skrattar mycket eller gråter. Den bryr sig inte om ifall du är snäll eller elak. Den kommer att komma, utan att knacka på dörren först, om den känner för det.
Tänk på det. Undersök, känn, knåda på brösten!!!

Det kan rädda ditt liv!

Ta hand om er själva, och varandra!

2 thoughts on “Mammografi och bröstundersökningar

  1. Jag kommer ihåg när jag var på mammografi för första gången, det var samma var samma år som jag skulle fylla 40. Jag var hur tuff som helst när jag kom dit i och gjorde min undersökning. Min Mamma har haft bröstcancer och är opererad för det också. Jag hade iallafall känt och klämt på lina bröst precis så som man ska göra. Eftersom jag var helt övertygad om att det inte fanns någon cancer så glömde jag bort att jag ens gjort en mammografi.
    Jag visste ju att det skulle komma ett kuvert med ett svar så det var ju egentligen inget konstigt med det men det var ju att jag skulle komma tillbaka för en ny undersökning!!
    Men vad nu då?? tänkte jag, jag kunde inte ens i min vildaste fantasi kunna tro att det skulle kunna vara något fel i mina bröst, jag hade ju inte känt någon knöl eller knuta eller något konstigt överhuvudtaget. Helt plötsligt slog det mig att chansen för att ha bröstcancer gick från 0% chans till 50% chans. Inget bra tänkte jag, alla dessa känslor jag gick igenom innan jag fick komma på en ny undersökning var många!!
    Efter en vecka fick jag iallafall komma tillbaka på en ny undersökning och det fanns verkligen en knöl i mitt vänstra bröst, men jag kände den fortfarande inte!
    Nu skulle man sticka in en lång nål och ta ett prov på vad det kunde vara, jag lovar att kan var livrädd och pulsen slog fort fort som fan!
    Dom stack iallafall in nålen i mitt vänstra bröst och talar om för mig att kommer det vätska är det bra, annars är det mindre bra. Sekunderna var väldigt lååånga innan jag såg att det kom vätska i sprutan! Jag har inte bröstcancer tänkte jag! Känslan att inte ha cancer gjorde mig nästan svimfärdig men, oj vilken lättnad!
    Nu är jag inte lika tuff längre när jag ska på mammografi utan är lite mer ödmjuk för chansen finns alltid att det faktiskt kan vara en bröstcancer. Kramar❤

Kommentera

