Plockar bort brösten…

Jag är på bröstmottagningen i Malmö. Precis tagit några standardbilder och väntar på att eventuellt få gå härifrån.

Så här är det. Mina bröst behöver tas bort. Jag kommer att göra en profylaktisk mastektomi. Detta innebär helt enkelt att man plockar bort mina bröst och jag kommer att få någon typ av implantat.
Det är ingen skönhetsoperation. Det kommer troligtvis inte bli så fint. Jag kommer att tycka att det är rätt pissigt ett tag.
Men vet ni. Jag kommer nästan helt få bort risken att få bröstcancer. Idag är den risken mkt hög, efter op är den risken borta.

Och jag vill se alla mina barn växa upp, vill gå på deras student, vill se dem gifta sig. Vill en dag bli mormor och farmor åt söta nya liv.

Så denna operation…
Betyder egentligen liv.
Då känns mina bröst rätt irrelevanta.

….

Blev kallad till ultraljud. Skickas nu till cytologen.
Håll tummarna…

Ps. Är inte idag jag opereras. Utan nu det avgörs om jag kan göra profylaktisk op, eller om…
Det som finns muterat.

20120312-101401.jpg

7 thoughts on “Plockar bort brösten…

  1. Kära du… oj, vad jag blir berörd. Förlorade nyligen en när och mkt kär i bröstcancer. Tänker på dej. Hoppas att, hur det än blir, att du kommer kunna släppa orostankarna och rädslorna och bara leva. Stor, varm kram…

  2. Förstår precis hur du tänker och varför du i sånt fall gör det! Jag hade nämligen gjort precis damma sak, för mig är hälsan och livet det viktigaste! Det är ju en självklarhet att vilja välja livet framför en ev sjukdom!!
    Kramar i massor till dig och jag hoppas du får göra din operation! ❤ ❤ ❤

Kommentera

