Det är ok att känna…

Nu skriver jag. Det där inlägget om i fredags jag inte kunde skriva.

Jag frågade varför man behövde ta om proverna. Om det var för lite man fått ut. De kunde inte, eller ville inte svara. Proverna skulle skickas akut, man färgade in dem när jag stod kvar i rummet.
När hade jag inbokat återbesök hos min läkare frågade de.
Har jag inte svarade jag. Detta är ju bara en rutinkontroll innan man gör profylaktisk mastektomi svarade jag.

Du får en tid inbokad var svaret, de hör av sig. Sen hej då.

Jag går ut genom dörren, andas in frisk vårluft och ringer min sambo. Allt är lugnt. Jag känner ingen oro. Det är åtminstone vad jag lyckats intala mig.

Vägen mellan MAS och sambons jobb är lång, men kommer inte ihåg mycket av vägen dit.
Bestämmer mig för att ringa min syster, som haft bröstcancer, och berätta.

Det är då jag bryter ihopa. Gråter. Fulgråter. Går förbi folk på gatan som säkert undrar, men bryr mig inte.

Jag är rädd. Jag vet inget, och jag hoppas innerligt att jag inte har fått något dumt och elakt som växer i mig.
Jag oroar mig säkert i onödan.
Men jag är ändå rädd.

Vi har pratat lite om det här hemma, och i min hjärna finns ett tankearbete som pågår dag och natt. Fast jag försöker låta bli att visa det. Försöker låta bli att berätta att rädslan intagit min kropp trots att jag inget vet. Skäms över min oro, för man ska ju vänta men den tills man fått besked.
Det hjälper inte. Jag är rädd ändå. Tankarna finns ändå. Tårarna kommer ändå.

Jag går bara och väntar nu. När som helst hör någon av sig. Berättar att jag varit rädd i onödan. Att tårarna inte behövts.

Att jag är frisk och får ta bort dessa bröst, som orsakar sådan skräck.

Har kommit fram till, oavsett, livet är för kort. För kort för att inte älska, för kort för att inte förlåta. För kort för att inte våga berätta hur viktiga människor är i ens liv.

Ta hand om er själva, och varandra.

5 thoughts on “Det är ok att känna…

Kommentera

