Inskrivningsdag

Då var det då inskrivningsdag på Plastikkirurgen.
Har redan hunnit träffa en läkare, som kontrollerade att jag var i skick för operation. Det var jag, hjärta, lungor och blodtryck ok.

Träffade sen fotograf. Kan berätta att det är första gången jag fotat mina bröst. Eller ja, iaf att en fotograf fotograferade dem. Det var en märklig känsla, knackade på och fick komma in i ett dunkelt och rätt kalt rum, klä av mig framför en man jag aldrig träffat som skulle ta bilderna. Han var proffsig, absolut, men känslan var likväl lite bisarr.
Jag fick ställa mig i olika vinklar för bilderna, ta på mig och gå. Allt som allt tog det nog fem minuter.

Har träffat en underbar inskrivningssköterska här. Hon har ett smittande skratt och ett professionellt arbetssätt. Jag kände mig trygg med hennes bemötande. Jag undrar om hon vet hur duktig hon är? Hur viktigt det är att få lov att känna sig trygg.

Operationen är rätt stor. Jag kommer att vara inneliggande i åtminstone en vecka. Jag får troligtvis smärtkatetrar som ger mig smärtstillande var tredje timme.

Snart är det dags att träffa plastikkirurgen, som ska rita upp på mina bröst hur de ska skära. Kommer kännas märkligt tror jag att ha det som en märkning.

Operationen sker på måndag, och jag blir först ut. Åker in på op ca 07.45.

Det jag har ångest för, som jag tycker redan nu är jobbigt, är att jag inte kommer att kunna vara där fysiskt för mina små på några veckor. Jag kommer inte kunna hjälpa dem om något händer.
Vi klarar det. Min man klarar det, han
Är en duktig och stark person. Vi har en tight relation. Det är nog tur det.

Det är fotoförbud här på avdelningen, annars hade jag fotat det fantastiskt tråkiga dagrum jag nu befinner mig i!

Ta hand om er!

Och hör ni… Undersök brösten!

Bröstcancer är ingen lek. Jag är oerhört tacksam för min chans att få bort mina bröst innan jag fått cancer. Tacksam för att min risk för att få bröstcancer minskar med 90% efter operationen.
Drastiskt? Kanske. Men så värt!

20120524-111822.jpg

2 thoughts on “Inskrivningsdag

Kommentera

