Det handlar om helt vanligt jävla vett!

Pengar och politiker.

Jag är inte den som tenderar att skriva om politik i min blogg. Trots att jag älskar politik är detta något jag föredrar att diskutera in real life så att säga.

Men nu måste jag skriva av mig. Det gäller politiker och pengar. Jag ska verkligen försöka låta bli att vara ironisk även om det säkerligen blir svårt.
Jag ska även försöka låta bli att prata som till en tvååring om jag adresserar någon politiker direkt i detta inlägg – men inte ens det kan jag lova.
Och jag riktar det mot alla politiker. Oavsett färg.

Jag vet inte hur svårt det kan vara. Jag förstår att man måste ha utbildningar och representationer. Det är ett viktigt led i den politiska utvecklingen. Politik måste diskuteras i grupp, det tillhör lite dess natur.

Men när man använder skattepengar till detta bör man faktiskt vara försiktig. Det är våra pengar. Mina pengar, grannens, dementa damen på boendets pengar, vaktmästaren på skolan, läraren på skolan, sjuksköterskan på akuten, polisens, brandmännens, ja listan är ju nästintill oändlig.

Ni borde vara jävligt aktsamma med dem. För det är vi som sett till att ni har de tjänsterna ni har. Ni kan se oss som er arbetsgivare, som de som får er avskedade eller får er att behålla er tjänst.

Skattepengarna tycker jag ni ska se som pengar som tillhör er allra bästa vän, dem ni älskar högst. För de är ett förtroende vi givit er.

Förtroendet för politikerna minskar, i en takt som är direkt skrämmande. Men det är tyvärr inte förvånande.

Om man i ett bolag hanterat pengar på det vis som gång på gång avslöjas hade ni fått sparken för länge sen.
Likväl finner jag den moraliska aspekten långt mer stötande. Direkt avskyvärd faktiskt. För den vittnar om en världsfrånvändhet som är alldeles förfärlig.

Jag tänker ta en helt vanlig avdelning på ett sjukhus som ett exempel på vad många av oss andra lever i för verklighet. Nu kommer ju inga topp-politiker att läsa mitt något kaotiska blogginlägg men jag gör det ändå.

Personaltätheten är låg, lägre än vad den borde vara för att behålla patientsäkerheten. På detta trycker vi in fler patienter så att vi är överbelagda. Vilket resulterar i lägre patientsäkerhet, utbränd personal och stort antal övertidstimmar som inte går att plocka ut. Vi försöker hålla antalet vårddagar nere och skickar hem folk lite tidigt ibland. Platserna behövs till mer akuta patienter.

Utbildning och fortbildning planeras till lägsta kostnad. Massutbildning i sjukhusets bibliotek och avdelningar delar med sig sin kunskap mellan varandra.

När man vet att medicinerna ens patienter behöver kommer knäcka årets budget och ge kraftiga sparbeting.

Julfest och julklapp har ställts in för länge sedan. Oftast sker det någon form av julfirande, men då på personalens initiativ och man får betala själv.

Alla kostnader ses över och vägs.

Alla.

När man då väljer att festa upp över 600 tusen kronor måste ni väl ändå fatta att ni gör nåt galet?

Nu tycker ni att jag blandar äpplen och morötter. Och det gör jag. Men så här är det. Jag ska förklara det väldigt enkelt.
I en ekonomi, vilken som, finns det inkomster och utgifter.
Det är inte jättesvårt, det räcker med att kunna plus och minus för att få det att gå ihopa. Eller åtminstone försöka få det att gå ihopa.

Om jag har tusen kronor kvar, ingen medicin eller mat men köper nagellack för 800 då kommer det bli jobbigt få den månaden gå ihopa.
Förstår ni hur jag tänker? Eller jag pratar om för små summor?

Ska ta något som är mer verkligt kanske, för er, och lättare att förstå.

När folk inte har mat på bordet, när den offentliga sektorn kämpar och ändå inte får det att gå runt, då kan man inte festa upp 600 tusen utan att mötas av förakt.
Det spelar ingen roll att de pengarna i sig inte räddat Sverige. Det handlar om moral. Om vett.

Plus. Minus. Och sunt förnuft.

Ok?

One thought on “Det handlar om helt vanligt jävla vett!

  1. Ping: Politik | Filifjonkan

Kommentera

