Assange – en parodi som börjar bli löjlig

Nyheterna svämmar över i alla artiklar om hur Assange sökt och fått asyl i Ecuador. Jag läser flera som skriver om att han är en jäkla våldtäktsman och ett avskum. Läser en artikel, och har det dåliga omdömet den stunden att länka den på fb, där han beskrivs som ett kräk.

Jag känner inte Assange, eller de två kvinnor som står på anmälningarna.
Jag fick dessutom lite avsmak när jag hörde att han beslutat sig för att söka asyl i Ecuador. Ecuador är ju inte direkt känt för sin enorma yttrandefrihet.
Och just det är det som får mig att börja läsa på. Artiklar, förhör, och anmälningarna. Jag har absolut inte ens läst en tiondel så sitter inte inne med något mer än spekulationer och fler frågor.
Fast lite mer förståelse. Tror jag.

Jag vill börja med att poängtera min absoluta avsky mot våldtäkt. Det är vidrigt och icke försvarbart.

Men har Assange våldtagit någon? Har vi eller media rätt att döma någon?

Det är, såklart, märkligt att man inte vill dyka upp på förhör. Att man desperat söker asyl i Ecuador måste väl betyda att han är skyldig?

Eller kanske inte. Assange är en märklig man, med många stora fiender.
Personligen tror jag inte på att det är en CIA komplott bakom detta, ej heller att Sverige skulle lämna över honom till USA. Jag tror dessutom att de i så fall redan hade tagit dit honom själva.

Han har dessutom växt upp i ett hem med en mamma som var extremt paranoid. Expressen gjorde en bra artikel om det som du kan läsa här .

Det finns mycket, mycket mer att läsa naturligtvis. Och en hel del jag läst är från Flashback. Där stod både mycket intressant och mycket idiotiskt.

Mina tankar efter att ha läst mer är att vi inte ska vara så snabba att döma, och att jag till viss del kan förstå Assanges agerande efteråt. För faktum är, att ingen av oss vet.

Jag hoppas Assange åker hit och går på förhöret, annars tycker jag att polisen/åklagaren borde skicka några till London som förhör honom där. Det går. Hade varit trevligt att få ett slut på denna soppa nu.

Det har redan tagit för stor plats och för mycket pengar enligt mig.

2 thoughts on “Assange – en parodi som börjar bli löjlig

  1. Pålitliga källor som pratat med tjejerna personligen har berättat att de själva anser sig ha myntat storyn. Inte av illvilja utan i hysteri. De tänkte aldrig egentligen anmäla. De gick upprörda till polisen och ställde frågor sen var processen igång… Någon våldtäkt var det aldrig. Men vad vet jag. Vet bara att nån som jag litar på vet.

Kommentera

