Jag var curator på Sweden kontot på Twitter…

Jag fick en förfrågan i våras, av Visit Sweden, om att vara curator of Sweden en vecka.
Efter många tankar fram och tillbaka, blev ett slutgiltigt startdatum satt till den 17 september. Ja, det har alltså redan passerat.

Tanken med att vara curator på kontot är att vara sig själv, ocensurerat får du tala om precis vad du vill.
Det är inte betalt, det är mer en ära.

Jag blev tillfrågad om jag skulle blogga om mina upplevelser av vänner på twitter. Det behövde verkligen lägga sig först, tro mig, det är först nu jag är redo för det.

Kontot har över 60 tusen följare. Jag har på mitt vanliga twitterkonto ca 1500 följare så som ni kanske förstår är det en enorm skillnad.

Dessutom var min man borta i arbetet. Hela veckan.

Jag tror att det är omöjligt att i detalj gå in på hur det är men har ett par reflektioner att göra.

För det första. Ni som följer kontot, tänk på att rätt många fler gör det. Människor som undrar över svenskarnas fikavanor, hur förskoleverksamheten här fungerar, hur föräldraledighet ser ut, etc etc etc. Det är frågor som gåtts igenom av flera curators, men om det dyker upp 10-40 pers som frågar så skriver man det i öppna tweets.
Annars kommer du snabbt upp i max antal tweets/timme. Och då ”kastas”du ut av twitter i en timme. Detta hände mig redan första timmen jag gick på kontot…

Extremt få icke svensktalande personer bryr sig nämnvärt om hur ens engelska är, och jag förstår inte då varför svensktalande bryr sig.
Ärligt, det är inte perfekt engelska någon är ute efter, det är att lära känna landet genom individer.

Individer var det ja. Jag är det, jag har mina egna tankar, egna saker jag är passionerad av och ”skötebarn” jag talar om.
Det är därför man bytar curator av kontot varje vecka.

Jag startade hashtaggen #WelcomeToSweden där jag uppmanade alla att lägga upp bilder de ville från Sverige. Tyckte det var kul, och jag vet att många uppskattade det.

Det var kul och lärorikt. Stötta på många som jag följer idag och diskuterar med.

Jag pratade en hel del om maskrosbarn, och om att bli sexuellt utnyttjad av en sk pappa. Om hur man överlever och går vidare, och vilket svagt system vi har för barn idag. En hel del negativt mot samhället jag växte upp i.

En sak gjorde mig uppriktigt arg. En person med massvis med följare, som under tiden jag talade om min uppväxt gick på om vilken tråkig mainstream svennis jag var.
Jag vet att du inte läser min blogg. Jag säger det ändå, här och nu:

Fuck you!
Sluta döm människor efter namn och utseende. Vi har alla vårt bagage, alla vår historia och ryggsäck att bära. Jag hyste stor respekt för dig. Jag hoppas kunna göra det igen en dag.

Vi är individer. Människor. Inte några robotar.

Det är det enda negativa från min vecka som curator dock. att få äran att representera sitt land genom att vara sig själv känns stort.

Jag tycker det är coolt med kontot, det är extremt intensivt men kul.
Jag hoppas att det fortsätter en lång tid framöver, konceptet är briljant!

Följer ni inte kontot, gör gärna det. Och peppa den som sitter där ibland, det är inte det lättaste jobbet att sitta som curator.

Tack till alla er som stöttade❤

Och tack till Visit Sweden som lät mig, ingen speciell alls, få chansen.

20121003-184632.jpg

Kommentera

