Hur svårt kan det vara?

Jag fyller snart år. Jag blir 39. Siffran känns rätt hög, mest med tanke på att jag inte riktigt lyckats åstadkomma det jag önskar i livet.
Oftast har jag själv varit min största bromskloss vilket i sig varit lite ångestladdat.
Hade ju varit lättare att skylla på andra, men det är verkningslöst.
Oavsett mina uppväxtförhållande och oavsett hur saker kunnat vara annorlunda får jag jobba med det jag har.
Utifrån de förutsättningarna.

Har tagit mig många år att ta mig till den mentala platsen och insikten, och när jag var där blev jag likväl handlingsförlamad.
För vad vill jag? Vad är det jag vill påverka i samhället och vad vill jag lämna för avtryck till eftervärlden?

Jag är trött på mycket i samhället. Trött förresten, det är ett alldeles för milt uttryck, jag är arg.
Jag är fruktansvärt arg.

För jag vill att mina barn ska kunna växa upp i ett samhälle där man hjälper varandra, där jämlikhet är en självklarhet och acceptans ett ledord.

Att se kvinnor bli kallade fittor när de står för sin åsikt.
Att se män göra sig lustiga över kvinnors framgång.
Att se kränkningar mot kvinnor accepteras genom tystnad.
Att se män trampas på för att de inte passar normen.
Att se människor bli nerslagna när de visar civilkurage.

Det är inte ok. Inte ok på något plan.
Vi har alla ett ansvar att hjälpas åt känner jag. För din skull, min skull, barnens och allas våran skull.
Hur svårt kan det vara att i vardagen bete sig bra gentemot sina medmänniskor egentligen? Hur svårt kan det vara att stötta de som har det svårt?

Och vill vi leva i ett samhälle där vi inte gör det? Vill vi att våra barn ska växa upp så?

Jag fyller som sagt snart 39 år. Jag hoppas kunna lämna ett avtryck att jag var en bra medmänniska.
Vad vill du lämna för avtryck?

Ta hand om er själva, och varandra

Kommentera

