Slopade subventioner för ADHD medicin? #Blogg100 (4)

Idag hade jag tänkt skriva om något helt annat än vad jag kommer att göra.
Det händer nämligen ibland att jag blir upprörd över förändringar i vårt samhälle som potentiellt kan slå ut människor.
Idag är en sådan dag.
Idag är en sån dag där jag verkligen känner ett behov av att skriva.

Jag läste igår att man funderar dra in läkemedelssubventioneringen för ADHD medicin för vuxna.

Det kostar ju så mycket…
Nu är detta fortfarande under omprövning, men jag känner att själva tendensen är oroväckande.
Det är många vuxna som klarar av sitt liv tack vare sina mediciner. Som klarar av att läsa upp betyg, gå universitetsutbildningar, behålla jobb, klarar av sin vardag just tack vare dessa mediciner.
Man pratar om en summa på 250000kr/år i Sverige.
Jag tycker inte att det är för mycket. Jag är gärna med och betalar för att den subventionen ska finnas kvar.

Jag undrar hur man tänker. Om man tänker.
Om man ens har funderat på vilka konsekvenser detta skulle kunna få för samhället.
Man går inte använder inte dessa mediciner för att det är roligt. Man använder dem för att kunna fungera någorlunda ”normalt”.

Utan subventioneringen finns det överhängande risk att man inte har råd med sin medicin. Då blir det en klassfråga. Vilket i sig vore fullkomligt idiotiskt, även i ett kort perspektiv för att inte tala om de långtgående konsekvenserna detta skulle kunna innebära för samhället.

Vad kommer hända med dem som inte har råd? Vi har väldigt många som idag klarar av sitt liv, jobb, utbildning och familj.
Ska vi slå undan fötterna på dessa?
Vi riskerar att få en uppsjö personer som blir sjukskrivna, bränner ut sig, blir deprimerade, förlorar sina jobb etc .

Det kommer högst troligt kosta samhället bra mycket mer än en kvarts miljon per år.
Långt mycket mer.
Lägg till på detta att fler kommer att behöva kontakt med psykiatrin, som redan är tungt belastad.
Och människor som kommer må dåligt.

Jag tycker det är fullkomligt bisarr tanke att ens överväga och den känns inte bara inhuman utan även ekonomiskt oförsvarbar.

Idiotin!

Jag rekommenderar er även att läsa detta som krossar en del av de argument som finns.

Nu ska jag försöka lugna ner mig.

Ta hand om er själva och varandra!

7 thoughts on “Slopade subventioner för ADHD medicin? #Blogg100 (4)

  1. Ville bara tacka dig Pernilla för att du tog up detta viktiga ämne. Jag har ADD och utan läkemedel skulle min vardag bestå av trötthet och sömn. Jag skulle knappt orka ta mig ur sängen. Läkemedlet har gjort mig mer aktiv och jag orkar göra saker som jag tidigare inte orkat.
    För mig skulle det innebära stor förlust av livskvalitet eftersom jag är sjukskriven och antagligen inte skulle ha råd att bekosta några läkemedel.
    Så tack, du är en pärla ❤

  2. Det är sjukt att det inte kosta mer än så och att de på något sätt tror att det ska kosta MINDRE att ha människor som idag jobbar sjukskrivna. Jag hoppas verkligen de tänker om.

Kommentera

